امام حسن

امام حسن

میلاد کریم اهل بیت . مظهر بخشش و جود و بزرگواری . خداوند همه را مشمول جود و کرامت آن حضرت قرار دهد . روایت از پیامبر : لوکان الحلم رجلا لکان علیا ( اگر حلم به شکل انسانی درآید...) لو کان الحسن هیبه لکان فاطمه لو کان الحیاء صوره لکان الحسین لو کان العقل صوره ( اورجلا ) لکان الحسن . البته همه این صفات خوب در همه اهل بیت بوده است ( آنچه همه خوبان همه داشتند آنها یکجا داشتند ) ولی با توجه به شرائط زندگی برخی از آنها برخی از صفات نمود بیشتری یافته است .

وقتی قنداقه حضرت را برای اولین بار به پیامبر دادند فرمود هاتی ابنی ( نفرمود فرزند علی یا فاطمه البته این جمله را بارها پیامبر فرمود ازجمله انس بن مالک   می گوید در مسجد امام حسن مرتب دور حضرت می چرخید احساس کردم ایشان اذیت شود خواستم جلوگیری کنم فرمود یا انس دع ابنی و ثمره فوادی ان من آذی حسنا فقد آذانی در آیه مباهله هم فرمود ابناونا . این تاکید در آینده بسیار معنادار بود زیرا بنی امیه اصرار داشتند حسنین فرزندان پیامبر نبود ند  معاویه دستورداد هرکس حسنین را فرزندان پیامبر بخواند به من معرفی اش کنید مجازاتش کنم . علت : می خواستند آزار برسانند اگر فرزندان علی مطرح می شدند می توانستند ولی جرئت نداشتند کسی را با عنوان فرزند رسول الله آزار برسانند . لذا ائمه اصرار داشتند خود را فرزند پیامبر معرفی کنند روز پس از شهادت امام علی امام حسن به مسجد وخود را چنین معرفی کرد انابن محمد المصطفی امام سجاد درمنبر شام : من پسر پیامبرم . ذکوان غلام معاویه : وی دستور که لیست اسامی فرزندانم را به من بده جایزه بدهم من اسامی فرزندان وی و فرزندان پسری وی را نوشتم . – چرا فرزندان دختری نه ؟ - مگر خودت نگفتی حسنین فرزندان پیامبر نیستند . شرمنده در جمع شد . در حالات حجاج بن یوسف وی یکی از اشکالات به شیعیان که می گرفت چرا فرزندان حسنین را فرزندان پیامبر می دانید؟ - گفت به دلیل قرآن . که در بیان ذریه نوح و نوحا هدیناه من قبل و من ذریته داود وسلیمان وزکریا و ... و عیسی با آنکه وی از طرف پدر به نوح نمی رسید چون عیسی بدون پدر به دنیا آمد . این در زمان موسی بن جعفر هم بود که هارون در مقابل حرم پیامبر السلام علیک یابن عم و امام هم گفت السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا ابه . – پرسید  به چه دلیل – فرمود به دلیل آیه مباهله .

حدیث معروفی از پیامبر در صحیح بخاری و صحیح مسلم و سنن ابن ماجه وسنن ترمذی که از مهمترین کتب حدیثی اهل سنت و یکی از شارحان این حدیث می نویسد هذا حدیث حسن صحیح  نیکو ست و سندش قطعی است . ائمه بعد از من اثنی عشر و در برخی خلیفه تعبیر آمده است . شارح ترمذی : در شناخت این دوازده نفر مانده ام خلفای پس از پیامبر تا انقراض خلافت 40 نفر بودند از اول حساب کردم نشد زیرا یزید نمی تواند جزء اینها باشد . فقط خوبها را حساب کردم 6-7 نفر بیشتر نشد . در آخر می نویسد انا لا افهم هذا الحدیث .

سیوطی : منظور پیامبر همان 12 خلیفه اول هستند خلفای چهارگانه و امام حسن ومعاویه و یزید و معاویه بن یزید و مروانیان تا 12 نفر درست شود سلیمان بن عبد الملک آخری . ولید بن عبدالملک در حوض می نشست و آنقدرشراب می خورد که در حوض فرو میرفت جزء همین هاست و عبدالملک بن مروان با نصب حجاج جزء همین هاست . ابن اثیر می نویسد مسلما این 12 تا 12 تای شیعه نیستند . درحالی که خلیفه لزوما به معنای حاکم بالفعل نیست . البته محمود ابوریه در اضواء علی االسنه النبویه به توجیهات فوق خندیده است . در عربستان کتابی چاپ کرده اند که اهل بیت را بر زنان پیامبر نیز تطبیق کرده است وبرای اینکه زیر بار عصمت اهل بیت نروند نظریه عدالت صحابه را مطرح کرده اند . خالد بن ولید در زمان خود پیامبر جنایت کرد و عده ای از مسلمانان را به شهادت رساند و عنوان فاسق را در قرآن از آن خود کرد . برای توجیه فسق و فجور برخی خلفا نیز ساحت پیامبررا به برخی امور زشت مانند سهو . لهو لغو . تاثیر پذیری از شیطان و... نسبت داده اند .

 




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: امام حسن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: